De Nacht van de Vluchteling en coronamaatregelen

Tot aan de start op 11 september houden we de ontwikkelingen op het gebied van evenementen en de coronamaatregelen nauwlettend in de gaten.

We hebben ons begin dit jaar voorbereid op twee scenario’s zodat we kunnen anticiperen op de in september 2021 geldende maatregelen. In deze scenario’s houden we rekening met de nodige veiligheids- en hygiënemaatregelen en kun je van ons verwachten dat we extra vrijwilligers en hulpmiddelen zullen inzetten. We baseren ons op informatie van officiële instanties als het RIVM en het Ministerie van Volksgezondheid.

Naar aanleiding van de persconferentie van vrijdag 13 augustus is er besloten om voor nu voor scenario 1B te gaan:


De Nacht van de Vluchteling is een wandeltocht van 40 kilometer en wordt georganiseerd in 6 steden met maximaal 400 deelnemers per route. De start-, finish- en rustlocaties worden doorstroomlocaties. Dit betekent dat op deze locaties de deelnemer een vaste route aflegt voor EHBO, toiletten en uitgifte van koffie en thee. Op alle locaties gelden strenge hygiëne protocollen en is een corona coördinator aanwezig.  

Registratie van deelnemers 

Deelnemers krijgen een week voor het evenement een mail met daarin belangrijke informatie omtrent hun route. Zij krijgen daarin een startvak toegekend op tijd en worden vriendelijk doch dringend verzocht zich te houden aan de opgegeven tijden. Daarnaast worden deelnemers gevraagd rekening te houden met de opgelegde maatregelen en bij klachten of een positieve testuitslag thuis te blijven. 

 

Startlocaties 

  • We zorgen voor een gefaseerde start tussen 23:00 – 01:00 uur met groepen van maximaal 100 mensen die binnen 30 minuten zullen worden geregistreerd. We zorgen ervoor dat teams binnen hetzelfde tijdvak kunnen starten;
  • De registratie zal buiten, voor de startlocatie, plaatsvinden. Bij de ingang van de startlocatie is een looproute waar deelnemers binnen hun hesje en startkaart kunnen ophalen en eventueel het toilet kunnen bezoeken. Aan het einde van de looproute (uitgang) starten deelnemers direct aan hun route. Er is dus geen gezamenlijk startmoment;
  • Deelnemers zonder e-ticket en compleet ingevulde gezondheidscheck zullen worden geweigerd.

  

Rustlocaties 

  • Iedere route heeft 4 rustlocaties, waar deelnemers gebruik kunnen maken van het toilet, de EHBO en waar zij worden voorzien van koffie, thee en/of water;
  • Op de rustlocaties zijn looproutes ingericht die deelnemers langs bovenstaande voorzieningen zal leiden. Deelnemers die hier geen behoefte aan hebben, kunnen de rustlocatie passeren.  
  • Op alle rustlocaties zullen buiten maximaal 20 zitplekken gecreëerd worden, op 1,5 meter afstand van elkaar, voor deelnemers die graag even uit willen rusten. 


Finishlocatie 

  • Ook de finishlocatie krijgt een looproute die de deelnemers zal begeleiden naar het einde van hun wandeltocht. Op deze looproute kunnen deelnemers hun medaille ophalen en hun hesje weer inleveren.

Meer hygiëne en veiligheid

We nemen dit jaar meer voorzorgsmaatregelen om de Nacht zo veilig mogelijk te laten verlopen. Net als ieder jaar ontvangen de deelnemers bij registratie van ons een reflectiehesje. Op diverse punten op de route staan vrijwilligers en verkeersregelaars en het Rode Kruis is aanwezig met EHBO-posten. We hanteren extra hygiënemaatregelen, zoals het plaatsen van handsanitizerpalen en plexiglaswanden. Ook is op iedere locatie een corona coördinator aanwezig om ervoor te zorgen dat deelnemers en vrijwilligers zich houden aan de getroffen maatregelen. 

Contact

Eind augustus ontvangen deelnemers een nieuwe (en hopelijk laatste) update rond corona en de Nacht van de Vluchteling, samen met alle praktische informatie. Heb je nog vragen? Stuur dan een e-mail naar info@nachtvandevluchteling.nl.

Made with by Kentaa
Delen